OTAXI Oulun strategia

Lähtötilanne

Taksiala on ollut useamman vuoden voimakkaassa murroksessa ja markkinaa sekä lainsäädäntöä koskenut kokonaisuudistus on asettanut haasteita etenkin perinteisille taksiyhtiöille. Uudistuksen tavoitteena oli lisätä taksien saatavuutta ja houkutella alalle uusia yrittäjiä ja kuljettajia, kuitenkin taksitolpilla vallitseva kaaos ja erilaiset taksat ovat horjuttaneet asiakkaiden luottamusta kaikkiin alan toimijoihin. Myös teknologian kehittyminen ja digitaaliset alustat ovat mullistaneet perinteistä taksitoimintaa, jonka myötä kuluttajat odottavat helppoutta ja joustavuutta taksipalveluilta. Yhteiskunnan kasvava tarve kestävämmille ja ympäristöystävällisemmille liikkumisratkaisuille tuovat omat vaatimuksensa.

Nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä OTAXI Oulu halusi vahvistaa ymmärrystä toimintaympäristön muutoksesta, kohentaa reagointikykyään ja vahvistaa uuden strategian avulla asemaansa markkina-alueella.

Mitä tehtiin

OTAXI Oulun ja Capfulin yhteishankkeessa työskenneltiin viiden kuukauden ajan. Hankkeen aikana OTAXI Oululle luotiin strategia, joka määrittelee yrityksen halutun tulevaisuuden ja suunnan muuttuvassa toimintaympäristössä.

Hankkeen alussa vahvistettiin ymmärrystä toimintaympäristön muutoksesta sekä näiden vaikutuksista OTAXI Ouluun. Analyysissa tarkasteltiin esimerkiksi toimialan, asiakkaiden, kilpailijoiden, alustatalouden, sääntelyn ja teknologian kehitystä. Tämän jälkeen määriteltiin toimintaympäristön kehitykseen liittyvät strategian taustaoletukset, jolla vahvistetaan OTAXI Oulun reagointikykyä. Seuraavassa vaiheessa analysoitiin yhtiön nykytilaa ja tavoitetilaa. Lopuksi linjattiin strategiset teemat ja määriteltiin niille konkreettiset tavoitteet, mittarit, tavoitearvot sekä toimenpiteet ja tiekartat.

Mitä saavutettiin

Hankkeen tuloksena OTAXI Oululle luotiin kunnianhimoinen strategia, jossa kuvataan yhtiön uusi yhteinen strateginen tavoitetila ja strategiset teemat, joiden avulla yhteiseen maaliin päästään. Mittarit ja tiekartat antavat yhtiölle konkreettiset lähtökohdat strategian toimeenpanolle. Lisäksi viitekehys ja työkalu toimintaympäristön seurannasta parantaa organisaation muutosvalmiutta ja kykyä reagoida muutoksiin.

Työn avulla osallistettiin yhtiön johtoa yhdessä luottamushenkilöiden kanssa käymään uutta strategista keskustelua ja kehitettiin päätöksentekijöiden tulevaisuuslähtöistä näkemystä ja ajattelua.

“Keskeiset muutokset toimintaympäristössä johtivat tarpeeseen varmistua yhtiömme tulevaisuuden kilpailukyvystä. Tämän ymmärryksen löytämiseksi tarvitsimme kokeneen ja meritoituneen strategiakonsultin. Huolellisesti tehty työ lisäsi valmiutta kohdata haasteet markkinassa ja lopputuotteena saatiin toimenpiteet sekä välitavoitteet, joilla tulevaisuuden tavoitetila on saavutettavissa.”

OTAXI Oulun toimitusjohtaja Ville-Veikko Pohjola

Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä:

Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on Arto_Kaunonen_790x790.jpg

Arto Kaunonen
Founding Partner
050 356 0717        
arto.kaunonen(at)capful.fi

TULEVAISUUS ON TEHTÄVÄ
Ota yhteyttä niin aloitetaan