Lähtötilanne
Consolis Parma on Suomen johtava betonielementtien valmistaja. Rakennusalan haastava toimintaympäristö ja nykyinen taantuma ovat kuitenkin koetelleet monia alalla pitkään toimineita yrityksiä. Parman edellinen strategiakausi oli tulossa päätökseen ja osana uuden strategian valmistelua Parma halusi keskittyä ennakointikykynsä syventämiseen ja uuden strategian linjausten oikeellisuuden varmistamiseen haastavassa markkinatilanteessa.
Mitä tehtiin
Projekti jakautui kahteen päävaiheeseen:
1) Projektin ensimmäisessä vaiheessa tunnistettiin keskeiset Parman toimintaympäristöön vaikuttavat muutosvoimat sekä rakennettiin näiden pohjalta kuvat rakennusalan vaihtoehtoisista tulevaisuuksista.
2) Tulevaisuuskuvien pohjalta tunnistettiin Parmaan eri tulevaisuuksissa kohdistuvat riskit, mahdollisuudet ja strategiset vaihtoehdot sekä tuulitunneloitiin Parman liiketoimintamalli.
Mitä työn tuloksena saavutettiin?
✓ Selkeytynyt ymmärrys toimintaympäristön kehityksestä sekä rakennustoimialan haasteista
✓ Tulevaisuuskuvat rakennustoimialan vaihtoehtoisista tulevaisuuksista.
✓ Varautumissuunnitelmat mahdollisia tulevaisuuksia varten, sekä selkeä ymmärrys Parman strategisista vaihtoehdoista tulevaisuuksissa
✓ Välttämättömät toimenpiteet jotka Parman tulisi tehdä tilanteesta riippumatta sekä jaettu ymmärrys keskeisistä strategisista painopisteistä joihin Parman tulisi keskittyä
”Skenaarioprosessin avulla pystyimme tehokkaasti jäsentelemään ja testaamaan strategisia vaihtoehtojamme sekä varautumissuunnitelmiamme turbulentissa toimintaympäristössä.”
Hannu Tuukkala, Toimitusjohtaja, Consolis Parma