Blogi

Yhteistyössä Shellin kanssa – The digitalisation of society

Capful mukana Shellin skenaariolanseerauksessa Web Summitissa Lissabonissa 4.-7.11.2019.

Tänä vuonna Capful oli Shellin yhteistyökumppanina kunnianhimoisessa skenaarioprojektissa, jossa tutkittiin digitalisaation vaikutuksia yhteiskuntaan. Projektin tavoitteena oli tutkia vaihtoehtoisia tulevaisuuksia, joita digitalisaation kehitysvoimat voivat muovata. Digitalisaatio kietoutuu kaikille elämän osa-alueille ja siten projekti rakentui useasta eri moduulista, kuten etiikka, hallinto, terveys, työ, talous, koulutus ja tuotanto.

Huippuasiantuntijat tekivät aikamatkan tulevaisuuteen ja analysoivat muutostekijöitä, jotka saattavat määrittää kuinka eri tulevaisuudenkuvat muodostuvat. Capful ja Shell analysoivat yhdessä yli 40 epävarmuustekijää. Lukuisten epävarmuustekijöiden moninaisuuden ja keskinäisten riippuvuuksien analysointiin käytettiin Capfulin Scenario BuilderTM -työkalua, joka tuotti moniulotteisen näkymän mahdollisiin tulevaisuuksiin.

Menetelmä oli joustava ja pohjasi jatkuvaan oppimiseen: eri työryhmien kokemukset kerryttivät keskinäistä oppimista auttaen saavuttamaan riittävän laajan näkemyksen monimuotoisesta toimintaympäristöstä. Scenario BuilderTM:n avulla prosessi on sekä tehokas että luotettava.

Lue lisää skenaarioista Shellin sivuilta tai lataa skenaariojulkaisu tästä.

Miten digitaaliset teknologiat vaikuttavat maailmaan tulevina vuosina? Video skenaarioiden julkistuksesta Web Summitissa:

Hae meille töihin

Haemme liikkeenjohdon konsultteja

Capfulin konsulttina pääset toteuttamaan vaativia, monipuolisia ja mielenkiintoisia toimeksiantoja sekä vaikuttamaan asiakkaidemme liiketoiminnan strategiseen kehittämiseen. Tarjoamme sinulle mahdollisuuden oman ammattitaidon sekä skenaario- ja strategiaosaamisen monipuoliseen kehittämiseen kannustavassa ja dynaamisessa työympäristössä. Haemme eri taustaisia konsultteja niin yksityisen kuin julkisen sektorin toimeksiantoihin.  

Toivomme sinulta strategista näkemyksellisyyttä ja kokemusta liikkeenjohdon konsultoinnista tai vastaavista projektien edistämistä ja strategista ajattelua vaativista tehtävistä. Arvostamme eritysesti kykyä toimia asiakasrajapinnassa ja kykyä varmistaa toimeksiannoissa paras mahdollinen asiakashyöty. Tarkemmat roolit ja vastuut määritellään yhdessä kokemuksesi ja kiinnostuksesi mukaan, joten sinulla on myös merkittävä mahdollisuus vaikuttaa työsi sisältöön. 

Liikkeenjohdon konsultin tehtävässä pääset ottamaan vastuuta strategisista asiakasprojekteista tai niiden osista sekä tuottamaan laadukasta sisältöä syventämällä strategisia analyysejä ja luomalla liiketoiminnan kehittämiseen liittyviä ratkaisuja. Pääset osallistumaan skenaario- ja strategiaprojektien kokonaisvaltaiseen toteuttamiseen sekä asiakassuhteiden luomiseen.  

Mitä odotamme: 

  • kiinnostusta organisaatioiden strategiseen uudistamiseen ja toimintaympäristön muutoksen ymmärtämiseen 
  • älyllistä uteliaisuutta, luovaa ajattelua ja analyyttisyyttä 
  • vahvaa ongelmanratkaisukykyä 
  • strategisten taloudellisten tunnuslukujen ymmärtämistä 
  • kykyä kehittää ja esittää uusia ideoita ja ratkaisuja 
  • vahvoja tiimi- ja vuorovaikutustaitoja 
  • kiinnostusta asiakassuhteiden luomista ja vahvistamista kohtaan 
  • soveltuvaa korkeakoulutusta ja aiempaa työkokemusta vastaavista tehtävistä 
  • sujuvaa suomen ja englannin kielen suullista ja kirjallista taitoa 

Aloitusajankohta on joustava, mutta tavoitteemme on, että työn voisi aloittaa loka-joulukuussa. 

Lisätietoja tehtävistä antaa Toimitusjohtaja Jarkko Pallasaho (puh. 044  309 7772) perjantaina 09.09. ja 16.09.2022  klo 14.00 – 16.00. Käy myös katsomassa, mitä konsulttimme kertovat työstään.

Lähetä ansioluettelosi ja hakemuksesi palkkatoivomuksineen 30.09.2022 mennessä osoitteeseen hakemus@capful.fi  Otsikoi viestisi: ”Etunimi Sukunimi hakemus – Scenarios & Strategy”.  

Wrong futures?

Turbulence is an ever-present property of most organizations’ operating environment. Thus, different applications of futurizing have become an important practice as we navigate towards uncharted waters ahead. Senior Advisor Mikael Paltschik shares his reflections on the latest Capful blog post.

Wrong futures?

Turbulence is an ever-present property of most organizations’ operating environment. Thus, different applications of futurizing have become an important practice as we navigate towards uncharted waters ahead. But, paraphrasing on a previous blog-text I wrote, one could ask if our futurizing approach is focusing on the wrong futures?

One frequently used illustration in the scenario field is the onion-like graph, developed from the writings of Kees van der Heijden. The contextual environment surrounding the transactional environment, incorporating the actors, which surrounds the focal actor. Very logical. At the same time, the future of most focal actors is to a great deal determined by the future of its customers. Can it be that focusing on the focal actor, our organization, might lead to an insufficient understanding of the waters ahead?

Let us take a brief look at some big companies that might have looked at the wrong futures. General Motors was for 100 years a dominant company in the automotive industry. Focusing on profiting from financing, they did not pay attention to the changing landscape and the new demands from customers. Bankruptcy was the consequence for one of the worlds biggest companies. Kodak, that was one of the world’s biggest film companies, did focus and protect its film business although they recognized, and invested in digital solutions. The focus on their traditional core led Kodak to file for bankruptcy in 2012. A third similar example could be Nokia. The company had very hard to recognize the potential of smartphones, perhaps it had a hard time connecting to people, their customers. A major downfall and restructuring followed.  These examples have strong connections to consumer markets. They also point out that focusing heavily on your own future may be an activity that focuses on a soon obsolete business. In industrial markets we see that for most B2B activities there is a small number of customers that form the core of the business. Disconnecting from the future of already a few might have profound consequences. Being too close to home might lead us to focus on the wrong futures, our owns in stead of those of our customers.

The customer as the core of strategic thinking is not a new idea. Personally, I have had the benefit of being a colleague to pioneering consumer centric strategic thinkers, the late “management guru” Richard Normann and Professor Christian Grönroos. Appreciating that the success of an organization is dependent on the success of its customers is key. And even broader, it is a question of the success of the value creating system that the company is part of, a system of interactions between actors like customers, suppliers etc., as so well highlighted in the seminal 1993 HBR article “Designing interactive strategy” by Richard Normann and Rafael Ramirez.

It seems to me that a very fruitful futurizing approach is to focus on the future of the value creating logic and its dynamic systemic future properties. This would naturally increase the complexity of the analysis, but at the same time reveals more potential opportunities and risks.  A futurizing approach like this would also redirect the strategic conversation. To build on Norman & Ramirez, one would say that the key strategic task is the design and reconfiguration of roles and relationships among the constellation of actors to mobilize the creation of value in new forms and by new players. Guided by our understanding of plausible futures, the organization would design and develop its own value creating system, which has customers as a very central position. Shifting the focal actor of the analysis from the own organization to its customers, or its value creating system, will also enable engagement in more strategic dialogues with stakeholders, thus enhancing the understanding of what might come at you, given that one has the proper processes and competencies to interpret signals.

Many scenario-building approaches deal with the changes coming from the contextual environment. We build scenarios from plausible outcomes of e.g., technologies, macroeconomics, changing consumer behaviour etc. These approaches seldom incorporate how actors in the transactional environment might drive change, seizing opportunities, and sometimes create new maps that might change the landscape. Fortunately, we start to see fruitful analyses incorporating iterative interaction between the contextual and transactional environments. Naturally, more demanding but the approach does pay off. We might understand coming moves of major players and emergence of disruptors from the start-up field. The analysis might lead us to discover pockets of the future in the present, to quote Bill Sharpe and Tony Hodgson in their Three Horizons conceptualization. Perhaps the new Teslas, Amazons, Facebooks and alike would pop-up in the analysis. Extending this thinking is a topic for coming writings.

To build scenarios for plausible futures of our customers is central for contemporary strategic planning. Doing so brings a better understanding how we can continuously support our customers, and other actors in our value creating system, to prosper and make good in times to come.

Become an International Certified Future Strategist (ICFS)

Companies and organizations act in an increasingly complex environment. The speed of change is tremendous. In order to successfully cope with rapid change companies need to understand their business environment as well as the future development.

That is why we have developed a tailored education program with the objective of leading to International Certified Future Strategist (ICFS) and a new job category in Europe.

Until today, there has been no such profession in Europe and we see the urgent need for one to be developed and explored, should Europe be able to successfully compete with other regions of the world. Only by understanding the rapidly changing and increasingly complex world can companies, organisations and public authorities take a lead. The Future Strategist is vital to this aim.

We are delighted to announce the dates for the 2023 ICFS course that will start on February 2023. As usual, the 12-day programme will focus on environmental analysis, scenario, vision, and strategy building. The ICFS is composed of four modules and taught by international business professionals with extended experience in the field.

The programme fee for the ICFS course is €7,000 (all prices are excluding VAT). This is inclusive of lunches and course materials, but exclusive of travel and related costs.

We will repeat venue due to the positive feedback from previous participants. This means we will be holding the 2023 course in Stockholm, Sweden.

The ICFS modules and dates are the following:

Module 1: Environmental analysis 1–3 February
Module 2: Scenarios 8–10 March
Module 3: Vision & strategy analysis 17–19 April
Module 4: Strategy & action 10–12 May
Module 5: Follow-up and certification 7 June

Please visit the programme website here and feel free to contact us for further information.

Please join us at the webinar for more information on Sep. 15th:

Date: September 15, 2022
Time: 15:00–16:00 (UTC + 1 hour)
Location: Online, a link will be sent to you before the webinar.
Language: English

REGISTER HERE

How to apply:

For registration, please contact Mikael or Jari. You can also arrange a personal demonstration by leaving us your contact information – we will be happy to tell you more about the programme.

Mikael Paltschik kuva

Mikael Paltschik, Senior Advisor (+358 50 344 6953)
mikael.paltschik@capful.fi

Jari Puhakka kuva

Jari Puhakka, Senior Partner (+358 40 562 2675)
jari.puhakka@capful.fi

Mental models, worldviews, and the challenge to perceive unpleasant futures!

Are the ”wrong trousers” here again, but now enabling the war in Ukraine?

New geopolitical, bipolar structure seems to be speeding up. We build stronger alliances with those who share the same understanding of the world. The US secretary of treasury, Janet Yellen expressed that the US would now favour “the friend-shoring of supply chains to a large number of trusted countries” that share “a set of norms and values about how to operate in the global economy”.

Although such a development makes it easier to play in your own sandbox, it creates new risks as you do not understand what is happening in another sandbox. Our value systems might hinder us from correctly assess the dynamics in e.g. Asia and how China’s position is evolving.

Senior Advisors Mikael Paltschik and Heini Kaivola shares their reflections on the latest Capful blog post.

Mental models, worldviews, and the challenge to perceive unpleasant futures!

Are the ”wrong trousers” here again, but now enabling the war in Ukraine? Analysing why the Kyoto protocol did not solve the climate crises professors Gwyn Prins and Steve Rayner claim [1] that we believed in the wrong mechanisms, we used the wrong trousers. Likewise, the world view in many Western democracies could not align itself with a scenario of a full-scale “traditional” war in Europe. Such a scenario did not exist in the public domain, and probably not in most closed chambers of leaders, not political nor business. Our western logic said it would be irrational or downright stupid. Our strong belief in institutions and mechanisms for peace, like the UN and the OSCE, said it would be impossible. The right for sovereign nations to decide their path forward said it would be wrong. Spheres of influence were a thing of the past. We were unable to put all what we had witnessed, from Grozny through Georgia and Syria to Crimea into a scenario which conflicted with what we believed was rational. And on February 24th, 2022, the ”special military operation” started – Russian tanks, missiles, and troops began to shed Ukrainian blood.

Does this mean that scenario and foresight practitioners are unable to provide proper guidance to decision makers? Hopefully not. But the profession must acknowledge the fact that many times we have failed to either point to futures that do not follow the traditional rational, western liberal worldview of humans and how social systems evolve, and/or to get traction for unpleasant futures.

Perhaps this is a consequence of not thinking hard enough, or of an inability to distance oneself from the issue, thus being too close to see what might happen. Today’s scenario practitioners, or professional dreamers [2], are very much pressed on time, focusing on effectiveness of processes etc. There is not much room for such deep thinking that Pierre Wack, who developed the corporate scenario practice at Shell, was famous for. He devoted significant time to meditation and deep reflection, which led to unique understanding of how systems might evolve. Sufi mysticism and Zen Buddhism were, as we understand it, enablers of his ability to perceive the future with mental models different from scenario practitioners whose perception is bound by our western rationalism. By devoting more time to re-perceiving, one might have avoided conclusions about a potential Russian invasion of Ukraine as having no sense.

Another issue to pay attention to is the manufacturing [3] of scenarios. Mostly we see very structured manufacturing processes, processes that have an air of engineering. In those processes, choices of building blocks are made by logical reasoning bounded within prevailing value systems. Sometimes wild cards are thrown into the scenario puzzle, but the question is how much they influence the thinking if they do not fit the dominant mental models. Just think about the Talebian Black Swans. When using the end products, the scenarios, we forget about all the choices we made in the manufacturing process. Everything we did not pay sufficient attention to, things that did not fit the dominant logic, such as a new war in Europe.

Creativity comes into play first when making the scenarios come to life as stories of plausible futures, but it is far too late and does not change the fact that in most cases, the underlying scenarios are only different extensions of the present in new packages. And it is not because we, as Wack instructed us, created one surprise-free scenario to ensure managerial attention. The challenge is very much like the one the late Clayton Christensen described when addressing Excel and MBA students as the biggest obstacles for innovation. We need to increase our abilities to imagine, to think the un-thinkable.

There seems to be an increasing risk that we continue to use wrong trousers. The war in Ukraine seems to speed up a new geopolitical, bipolar structure. Our value systems might hinder us from correctly assess the dynamics in e.g.  Asia and how China’s position is evolving. We build stronger alliances with those who share the same understanding of the world. The US secretary of treasury, Janet Yellen expressed that the US would now favour “the friend-shoring of supply chains to a large number of trusted countries” that share “a set of norms and values about how to operate in the global economy”. Although such a development makes it easier to play in your own sandbox, it creates new risks as you do not understand what is happening in another sandbox.

Professional dreamers must learn their lesson. Scenario planners must adopt more lenses to their work, letting conflicting worldviews and value systems create a constructive dynamic platform for perceiving and re-perceiving. Different trousers must come into play. And decision makers, the clients of the scenarios, must be kept onboard the learning journey into futures.


[1] The Wrong Trousers: Radically Rethinking Climate Policy Gwyn Prins & Steve Rayner A Joint Discussion Paper of the James Martin Institute for Science and Civilization, University of Oxford and the MacKinder Centre for the Study of Long-Wave Events, London School of Economics – 2007

[2] See e.g. Professional dreamers: The past in the future of scenario planning. Cynthia Selin, Arizona State University in Sharpe & van der Heijden. (2007) Scenarios for Success: Turning Insights into Action.

[3] The term manufacturing is picked up from a slide from the Oxford Scenario Programme

Capful tukemassa sähkö- ja telealojen infrastruktuuriyrityksen kasvustrategiaa

Sähkö- ja telealojen infrastruktuuriyritys toteutti Capfulin kanssa skenaario- ja kasvustrategiaprojektin, joka tukeutui vahvasti toimintaympäristön muutoksen ymmärtämiseen ja näkemykseen tulevasta kehityksestä strategisten linjausten tekemiseksi.

Lähtötilanne

Euroopan alueella toimivalla sähkö- ja telealan infrastruktuuripalveluiden toimijalla oli takanaan usean vuoden kestänyt kannattavuustoimenpiteiden sarja. Syksyllä 2021 se kuitenkin valmisteli uutta strategiakautta, jossa keskiössä olisi kannattavan kasvun hakeminen. Kasvustrategiatyön tueksi yritys halusi luoda katsauksen toimintaympäristönsä tulevaisuuteen ja tarkastella sille keskeisiä epävarmuustekijöitä, kuten teollisuuden sähköistymistä, sen eri markkinoiden kasvua, yleistä talouskehitystä, teknologisia disruptioita, kilpailukentän muutoksia ja työvoiman saatavuutta.

Mitä tehtiin?

Toimintaympäristön keskeisille epävarmuustekijöille määriteltiin eri kehitysvaihtoehdot vuoteen 2030. Capfulin kehittämän Scenario Builder -softan avulla kehitysvaihtoehtojen pohjalta tunnistettiin sisäisesti loogisia, mutta keskenään erilaisia skenaarioita, joista neljä kuvattiin tarkemmin.​

​Skenaariot olivat ”Digitaalisuutta taantumassa”, ”Sähköistymisen kiihdytys”, ”Kuihtuvat markkinat” ja ”Alustataloutta ja energiayhteisöjä”, ja kussakin ennakoitiin yritykselle keskeisten epävarmuustekijöiden kehityskulkuja. Samalla arvioitiin ja kvantifioitiin mm. keskeisten markkinoiden kokoja ja niiden kehitystä vuoteen 2030. ​Työ päättyi vaikutusanalyysin tekoon, jossa yrityksen nykyistä strategiaa ja liiketoimintaa määrittäviä linjauksia tarkasteltiin skenaarioiden valossa. ​

Mitä saavutettiin?

Skenaariotyön avulla yrityksen johto sai yhteisen näkemyksen keskeisimmistä yrityksen toimintaympäristön epävarmuustekijöistä. ​

Skenaariotyön avulla haettiin vastauksia ​systemaattisella prosessilla yrityksen tärkeisiin strategisiin kysymyksiin. Skenaarioita hyödynnettiin uusien mahdollisuuksien ja uhkien tunnistamisessa sekä nykystrategian testaamisessa. Projektissa määriteltiin lisäksi yrityksen varautumistoimenpiteitä eri skenaarioiden varalle, kuvattiin skenaarioista riippumattomat välttämättömät toimenpiteet sekä luotiin viitekehys ja työkalu toimintaympäristön seurannalle.

Capful vahvistanut osaamistaan kolmella uudella ammattilaisella

Capful on vahvistanut osaamistaan kolmen uuden rekrytoinnin myötä. Capfulilla ovat aloittaneet Shiyu Miao (Consultant), Sonja Pyötsiä (Consultant) ja Riikka Suominen (Associate Consultant). Lue uusien konsulttien ja viime vuonna aloittaneen Minna Salosen (Senior Consultant) esittelyt. Olemme erittäin iloisia uusista capfulilaisista!

Shiyu Miao, VTM, KTK, Consultant

alt

Mikä on taustasi?

Siirryin Capfulille markkinatieto-, teknologia- ja konsultointiyritykseltä M-Brainilta, jossa työskentelin 7 vuoden ajan. Viimeisimmässä roolissani konsulttina johdin ja toteutin B2B-markkinatutkimuksia ja autoin asiakkaitamme ymmärtämään heidän markkinaansa paremmin. Sitä ennen työskentelin muun muassa avainasiakaspäällikkönä ja analyytikkona. Koulutukseltani olen valtiotieteiden maisteri (Aasian tutkimus) ja kauppatieteiden kandidaatti (laskentatoimi).

Mitä odotat Capfulilla työskentelyltä?

Odotan, että pääsen työskentelemään haastavissa ja mielenkiintoisissa projekteissa skenaariotyön ja strategisen ennakoinnin parissa. Haluan auttaa asiakkaitamme rakentamaan ja toteuttamaan resilienttejä strategioita, jotka turvaavat heidän menestyksensä myös suurten ja vaikeiden toimintaympäristön muutosten läpi. Lisäksi odotan uusiin kollegoihin tutustumista ja skenaario- ja strategiatyöskentelyyn liittyvän osaamiseni syventämistä.

Miten tykkäät viettää vapaa-aikaasi?

Aloitin vuonna 2018 taitoluistelun harrastamisen – laji opettaa sinnikkyyttä, mutta myös oman rajallisuutensa hyväksymistä. Lisäksi käyn salilla ja yritän ehtiä lukemaan romaaneja ja pelaamaan videopelejä. Syksyisin viihdyn myös sienimetsällä.

Sonja Pyötsiä, KTM, Consultant

alt

Mikä on taustasi?

Olen valmistunut kauppatieteiden maisteriksi Vaasan yliopistosta pääaineena markkinointi ja sivuaineena kansainvälinen liiketoiminta. Aiempaa työkokemusta minulta löytyy yksityiseltä sektorilta (mm. Kesko, TBWA/Helsinki) ja julkiselta sektorilta (Ulkoministeriö, Suomen pääkonsulaatti, New York).

Mitä odotat Capfulilla työskentelyltä?

Uusiin työkavereihin tutustumista, haastavia projekteja sekä asiakkaiden kanssa yhteistyön aloittamista! Odotan pääseväni syventämään osaamistani skenaario- ja ennakointityöstä sekä tuomaan Capfuliin ymmärrystäni asiakaslähtöisestä ja datalähtöisestä liiketoiminnasta.

Miten tykkäät viettää vapaa-aikaasi?

Vapaa-aikana olen joko tanssimassa salsaa tai viettämässä aikaa läheisteni kanssa. Lisäksi nautin uuden oppimisesta, joten vapaa-ajallani opiskelen avoimessa yliopistossa syventäen osaamistani maailmanpolitiikasta ja tulevaisuudentutkimuksesta. Näistä saa myös paljon inspiraatiota erilaisia skenaarioita varten.

Riikka Suominen, TaM, Associate Consultant (Service Design)

alt

Mikä on taustasi? 

Olen valmistunut vuodenvaihteessa taiteen maisteriksi Aalto-yliopistosta, missä opintoni painottuivat palvelumuotoiluun, ihmislähtöiseen muotoiluun ja yhteiskehittämiseen. Aloitin muotoilun kentällä visuaalisen muotoilun parissa, mutta kiinnostukseni kokonaisvaltaiseen, strategiseen ja ihmislähtöiseen kehitystyöhön johdatti minut palvelumuotoilun pariin. Olen päässyt soveltamaan osaamistani monipuolisesti erilaisissa projekteissa ja muotoillut kaikkea käyttöliittymän pienimmistä yksityiskohdista kokonaisiin liiketoimintaprosesseihin.

Mitä odotat Capfulilla työskentelyltä?

Odotan innolla, että pääsen tuomaan muotoiluajattelua yhä vahvemmin mukaan Capfulin toimintaan. Pääsen soveltamaan muotoilun lähestymistapaa strategia- ja skenaariotyön kontekstissa ja haastamaan itseäni ja osaamistani uudenlaisessa toimintaympäristössä. Toivon, että voin muotoilun ja erityisesti sille tyypillisen ihmislähtöisyyden kautta tuoda uusia näkökulmia analyyttiseen prosessiin. Odotan myös haastavia mutta ennen kaikkea mielenkiintoisia ja monipuolisia projektitöitä sekä kokeneen ja osaavan tiimin kanssa työskentelyä.

Miten tykkäät viettää vapaa-aikaasi?

Intensiivisen ajatustyön ja useimmiten koneen äärellä vietettyjen päivien vastapainoksi tykkään uppoutua vapaa-ajalla käsillä tekemiseen, vaikkapa keramiikan, puutöiden tai maalauksen parissa. Fyysisen ja luovan tekemisen kautta pääsen flow-tilaan ja irtautumaan arjen kiireistä.

Minna Salonen, TaM, BBA, FaK, Senior Consultant

alt

Mikä on taustasi?

Ennen Calfuliin liittymistä olen työskennellyt useammassa johdon konsultoinnin ja IT-kehityksen välimaastossa toimivissa konsulttiyrityksissä. Näissä olen hyödyntänyt palvelumuotoilun ja liiketoimintamuotoilun sekä tulevaisuusajattelun taitoja, kun ratkoimme eri asiakas yritysten kanssa yhdessä liiketoiminnan kiperiä haasteita ja kehitimme asiakaskokemusta. Akateeminen taustani on monipuolinen ja koostuu muotoilun, liiketoiminnan ja farmasian aloita kerätyistä opeista.

Mitä odotat Capfulilla työskentelyltä?

Mahdollisuutta yhdistää yhä systemaattisemmin omalle työskentelylle tyypillisiä käyttäjäymmärryksen, luovan ongelmanratkaisun ja yhteissuunnittelun menetelmiä asiakkaiden strategia ja skenaario töissä. Uskon, että strategian ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien tarkastelulla saavutettu muutosjoustavuus näkyvät liiketoiminnan hyötyinä vasta, kun ne ovat organisaatiossa yhteisesti omistettuja. Juuri osallistavilla menetelmillä kuilu suunnittelun ja toteutuksen välillä voidaan kaventaa.

Miten tykkäät viettää vapaa aikaasi?

Käyn kulttuuritapahtumissa ja luen laajasti erilaisia uutisia, joiden joukosta poimin tulevaisuuden muutoksista vihjailevia heikkoja signaaleja talteen. Vapaa-ajalla minut saattaa välillä löytää myös tukemasta erilaisten startuppien alkutaipaleilta. Voisi kai sanoa, ettei into ongelmien ratkomiseen ja muotoilun avulla impaktin luomiseen ota millään sammuakseen.

Skenaariot tulevaisuuden näkemisessä ja tekemisessä – ilmoittaudu webinaariin!

Tulevaisuus on avoin ja epävarma eikä mahdu yhteen ennusteeseen tai päätösmalliin. Skenaariotyö auttaa tunnistamaan ja ymmärtämään toimintaympäristön vaihtoehtoisia kehityskulkuja, näkemään uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja varautumaan erilaisiin tulevaisuuksiin. Avaa silmät mahdollisuuksille ja ilmoittaudu mukaan kuulemaan skenaarioiden käytöstä osana strategista ennakointia!

Nimi: Skenaariot tulevaisuuden näkemisessä ja tekemisessä

Aika: 12.5. klo 8.30-10.00

Paikka: Microsoft Teams

Webinaari on maksuton

Webinaarissa opit:
• Kuinka käsitellä tulevaisuuteen liittyvää epävarmuutta
• Mitä skenaariot ovat ja mitä ne eivät ole
• Mitkä ovat skenaariotyön hyödyt ja käyttökohteet
• Mitkä ovat skenaarioiden rakentamisen perusperiaatteet

Luennoitsijana toimii Capfulin toimitusjohtaja Nette Lehtinen.

alt

Tervetuloa mukaan kurkistamaan tulevaisuuteen ja tutustumaan konkreettisten esimerkkien myötä skenaariotyöskentelyn työkaluihin!


Ilmoittautuminen viimeistään 11.5. klo 16:00.

     

    ”Ennakointi – muutoskyvykkyyden mahdollistaja” -webinaari 31.8.2022

    Työelämä on ollut murroksessa jo pitkään, mutta korona-pandemia nopeutti muutoksia ja teki esimerkiksi etätyöstä niin kutsutun uuden normaalin. Venäjän hyökkäys Ukrainaan taas osoitti, että emme tule tulevaisuudessakaan välttymään nopeilta, yllättäviltä ja osin järkyttäviltäkään muutoksilta ja että epävarmuus on jatkuvasti läsnä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö muutoksiin voisi varautua.

    Skenaario- ja ennakointityö on erinomainen työkalu johtamisen tueksi varmistamaan organisaation muutoskyvykkyys. Käsittelemme yhdessä Goforen kanssa Ennakointi – muutoskyvykkyyden mahdollistaja -webinaarissa miten Verohallinto ja Kela ovat hyödyntäneet skenaario- ja ennakointityöskentelyä tulevaisuuteen varautumisessa. Verohallinnon esimerkki näyttää miten skenaariotyö toimii keskeisenä strategisen suunnittelun osana ja varmistaa tulevaisuuden muutoskyvykkyyden. Kelan esimerkissä yhdistetään ennakointityö konkreettiseen kehittämiseen ja innovointiin varmistaen tulevaisuuden kyvykkyydet proaktiivisesti.

    Ohjelma:
    • Tervetuloa – Jarmo Nykänen, Senior Advisor, Gofore ja Kimmo Kivinen, Senior Partner, Capful
    • Miten hyödyntää ennakointia ja skenaarioita strategiatyössä? – Risto Lätti, Senior Advisor, Capful
    • Verohallinnon skenaariot strategiapäivityksen pohjana ja uusien lähtöjen liikkeelle laittajana – Tarja Rautio, tietovirtajohtaja, Verohallinto
    • Miten johtaa organisaation kyvykkyyksien kehittämistä ihmislähtöisesti ennakointityötä hyödyntäen? – Antto Seppälä, Head of Digital Acceleration, Gofore
    • Ennakoinnista konkreettiseen kehittämiseen ja innovointiin – Kerttu Takala, strateginen muotoilija, Kela
    • Kysymykset ja keskustelu

    Webinaari on tarkoitettu erityisesti niille, jotka vastaavat oman organisaationsa muutoskyvykkyydestä. Tervetuloa kuulemaan ennakoinnin käytännön hyödyistä!


    Ilmoittauduthan tämän linkin kautta.