kaakko135

 

Case-esimerkki

 

Kotkan – Haminan seudun matkailustrategia ja risteilijästrategia tuottivat tulosta

Kotkan - Haminan seudun elinkeinostrategiassa linjattiin vuonna 2009, että matkailua ryhdytään kehittämään seudullisena kokonaisuutena. Vuonna 2011 seudulle laadittiin ensimmäinen matkailustrategia, jossa määritettiin seudun matkailulle visio, tärkeimmät strategiset kehittämisteemat ja luotiin markkinointiin matkailun profiilikuva.

Seudun matkailuyrittäjät ja -toimijat osallistuivat strategian laadintaan laajasti ja antoivat panostaan niin erilaisissa työpajoissa kuin työryhmissä. Prosessi innosti toimijat vahvasti mukaan seudun matkailun kehittämistyöhön. Työ sai myös kuntapäättäjät vakuuttumaan matkailun seudullisen kehittämisen merkittävyydestä. Strategian toimeenpanoa varten laadittiin yksityiskohtainen toimeenpanosuunnitelma aikataulutuksineen ja vastuineen, jota vuosien 2011-2014 aikana noudatettiin systemaattisesti.

Matkailustrategian yhtenä tavoitteena oli tehdä Kotkasta Itämeren kansainvälisen risteilijäliikenteen pysähdyspaikka. Vuonna 2014 määritettiin yksityiskohtainen roadmap vaadittavista valmisteluista että tämä tavoite voisi toteutua. Vuonna 2017 Kotkaan on jo sovittu saapuvaksi ensimmäiset kansainväliset risteilijäalukset, jotka tuovat seudulle noin 10 000 turistia.

Vuoteen 2015 mennessä varsin kunnianhimoiset strategiset tavoitteet oli pääpiirteissään saavutettu ja strategia päivitettiin.

 

Lähtötilanne

  • Matkailua kehitettiin erikseen, erillisinä kuntina
  • Matkailumarkkinointi oli heikosti resursoitua ja seudun kannalta epäyhtenäisesti toteutettua
  • Yhtenäiset toimintatavat yritysyhteistyön osalta puuttuivat

 

Mitä tehtiin

  • Laajasti matkailuyrityksiä osallistaen luotiin yhteinen visio seudun matkailusta
  • Määritettiin ensimmäiset kehittämisaskeleet ja niiden vaatimat yksityiskohtaiset toimenpiteet
  • Sovittiin yritysyhteistyön ja kuntayhteistyö toimintamalleista

 

Mitä saavutettiin

  • Kuntien ja matkailutoimijoiden voimavarat saatiin yhteiseen suuntaan seudullisesti
  • Luotiin matkailutoimijoiden yhteistyönä matkailutarjonnan verkosto, jonka avulla esimerkiksi kansainväliset risteilijäalukset saadaan pysähtymään seudulla
  • Kokomaisrahoitus matkailun markkinointiin kasvoi

Nimi*

Yritys

Sähköpostiosoite*

Puhelinnumero

Viesti

Pakolliset kentät ovat merkitty *:llä

Sulje